Miasto (w końcu) ogłosiło przetarg na zakup autobusów niskoemisyjnych oraz dostawę i montaż Systemu Informacji Pasażerskiej

"Skok cywilizacyjny" w miejskim transporcie obecnie urzędujący prezydent obiecywał już podczas kampanii samorządowej 2014 roku. Mijały lata i rewolucji w miejskim transporcie nie było - zarówno w jego aspekcie organizacyjnym, jak i technicznym. Dostępność sieci linii komunikacji zbiorowej w mieście w zasadzie się nie zmieniła, z perspektywy czasu trudno mówić również o zdecydowanej zmianie jakościowej w transporcie miejskim - stare autobusy w "stajni" Miejskiej Komunikacji Samochodowej Sp. z o.o. zastąpiły bowiem autobusy... (określając oględnie) "mniej stare".
Okazją do pewnych zmian w tym obszarze miała być realizacja przez miasto (we współpracy z powiatem) projektu pn "Budowa zintegrowanego systemu komunikacyjnego obejmującego wykonanie przebudowy istniejącego układu komunikacyjnego wraz z budową obiektu w celu przekroczenia linii kolejowej nr 8 Warszawa-Kraków i skomunikowania Osiedla Dolna Kamienna z Osiedlem Przydworcowym w Skarżysku-Kamiennej”. To właśnie dzięki tej inwestycji komunikacja miejska w Skarżysku-Kamiennej ma ponoć zyskać "drugie życie". O tym, czy rzeczywiście je zyska dowiemy się najpewniej dopiero za jakiś czas, na razie trudno jednak o specjalny optymizm, gdy spojrzymy na tempo przygotowywania do zmian.
Umowę na dofinansowanie wspomnianego projektu podpisano pod koniec 2020 roku, miasto dopiero teraz prowadzi konsultacje w sprawie zmiany przebiegu sieci komunikacyjnej oraz rozkładów jazdy autobusów komunikacji miejskiej na terenie miasta Skarżyska-Kamiennej (trwają do jutra, więcej informacji TUTAJ), a wczoraj ogłosiło przetarg na dostawę i montaż Systemu Informacji Pasażerskiej, a także na zakup 8 autobusów niskoemisyjnych* (to wszystko w sytuacji, gdy od 2019 roku funkcjonuje i utrzymywana jest z pieniędzy skarżyskich podatników spółka Zakład Komunikacji Miejskiej, utworzona do wykorzystywania autobusów, które miasto... dopiero kupi).
Przetarg ogłoszono na dwa zadania:
1. Dostawę 8 szt. fabrycznie nowych (10,1-10,8m długości, max. 2,55m szerokości, o pojemność min. 75-80 miejsc, z czego miejsc siedzących min. 29 - w tym min. 8 miejsc siedzących dostępnych bezpośrednio z poziomu niskiej podłogi), identycznych, wyprodukowanych przez jednego producenta, niskopodłogowych, niskoemisyjnych (spełniających normę emisji spalin EURO VI), przystosowanych do zasilania olejem napędowym, autobusów miejskich wraz z wyposażeniem niezbędnym do ich obsługi oraz szkoleniem pracowników. Nowe autobusy mają być żółte (czyli planowany jest powrót do wdrożonego kilka lat temu schematu malowania autobusów komunikacji miejskiej w Skarżysku-Kamiennej).
2. Dostawę, montaż i uruchomienie systemu dynamicznej informacji pasażerskiej dla Miasta Skarżysko-Kamiennej we wskazanych przez Zamawiającego lokalizacjach (m.in. montaż diodowych tablic informacyjnych wyposażonych w moduł zapowiedzi głosowych na przystankach: ul. 1 Maja - ul. Czerwonego Krzyża, ul. Norwida - fontanna, ul. Norwida - poczta, ul. Sikorskiego - UM, ul. Piłsudskiego - szkoła /na dwóch przystankach, ul. Niepodległości - dworzec PKP i ul. Szydłowiecka - pętla) oraz wyposażenie użytkowanych pojazdów w urządzenia i elementy niezbędne do prawidłowego funkcjonowania całego systemu (funkcjonalność urządzeń i elementów zamontowanych w używanych pojazdach musi być taka sama jak w pojazdach nowych, zakupionych w ramach prowadzonego postępowania - w tym zastosowane automaty biletowe, kasowniki muszą być takie same).
W przypadku autobusów miasto zdecydowało się na ogłoszenie przetargu na autobusy krótsze od "standardowych" (12m - przyp red.). Praktycznie z automatu więc z potencjalnego kręgu dostawców nowych autobusów dla Skarżyska-Kamiennej wypada firma MAN Truck & Bus Sp. z o.o. z fabryką w Starachowicach, która w swojej ofercie nie posiada krótkiego autobusu spełniającego kryteria opisane w przetargu (podobna sytuacja ma miejsce z ofertami innych dwóch znanych producentów: Volvo Bus Polska i Mercedes-Benz). Swoje produkty mogą przedstawić natomiast np.: AUTOSAN sp. z o.o. (Sancity 10LF - opis przedmiotu przetargu w wielu miejscach przypomina nieco kartę techniczną tego autobusu) i spółka Solaris Bus & Coach (Urbino 10,5).
Autosan Sancity 10LF
(Źródło: autosan.pl)
(Źródło: autosan.pl)

Solaris Urbino 10.5
(Źródło: flickr.com)

Zainteresowani udziałem w przetargu mają czas na złożenie ofert do 29 kwietnia br.. Wykonawca wybrany w przetargu zrealizuje przedmiot umowy w terminie do 15 grudnia 2022r.
______________
* Dla porównania: Starachowice w tym roku odbiorą 20 autobusów na gaz CNG produkcji MAN Truck & Bus Sp. z o.o. - co pozwoli wymienić całą flotę komunikacji miejskiej w tym mieście. Ostrowiec Świętokrzyski w ostatnim czasie podpisał umowy na dostwę 23 autobusów: elektrycznych, hybrydowych i niskoemisyjnych (z MAN Truck & Bus Sp. z o.o. i Solaris Bus & Coach Sp. z o.o.).
skomentowany przez: Mieszkaniec
skomentowany przez: Maciej
skomentowany przez: Don Wiktor Falcon
skomentowany przez: Andrzej
skomentowany przez: Elly
skomentowany przez: Jurek