Elfy wyjechały na świętokrzyskie tory (foto+audio)
Dziś na dworu PKP w Skarżysku-Kamiennej miała miejsce prezentacja nowoczesnego elektrycznego zespołu trakcyjnego „ELF" Świętokrzyskich Przewozów Regionalnych. Pod koniec września PESA (polski producent taboru kolejowego z Bydgoszczy) dostarczyła pierwsze dwie sztuki nowego taboru „ELF”, kolejne dwie sztuki będą dostarczone pod koniec listopada. Dla podróżnych nowe pojazdy oznaczają jedno - poprawę komfortu jazdy.
Projekt zakupu czterech pojazdów został podzielony na dwie części. Pierwsza jest współfinansowana przez środki z Unii Europejskiej z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2007-2013. Druga jest finansowana z budżetu Województwa Świętokrzyskiego i pochodzi w znacznej większości z Funduszu Kolejowego, który został przyznany Województwom po usamorządowieniu Spółki „PKP Przewozy Regionalne”. Pierwsze dwa pojazdy szynowe, które już zostały przekazane samorządowi województwa, kosztowały 23 mln 127 tys. zł, z tej kwoty 11 mln 281 tys. to dofinansowanie z Unii Europejskiej.
Elf, czyli niskopodłogowy, elektryczny zespół trakcyjny typu 34WE (EN96), to jednostka bezprzedziałowa, jednoprzestrzenna, drugiej klasy, przeznaczona w całości dla osób niepalących. W nowym pojeździe znajdziemy szereg nowoczesnych rozwiązań technologicznych m.in.: drzwi otwierane poprzez naciśnięcie przycisku z zewnątrz lub z wnętrza pojazdu, blokowane automatycznie po przekroczeniu prędkości 5km/h, klimatyzację, intercom do kontaktu głosowego między pasażerem a maszynistą, monitoring, system wykrywający pożar, sprzęt nagłaśniający dla pasażerów, miejsca do przewozu rowerów i toalety. Nowy tabor jest przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych.
Kolorystycznie nowe Elfy są podobne do już używanych przez Województwo Świętokrzyskie EN81. Na każdym widnieje logo „Baba Jaga” z napisem „Świętokrzyskie”. Dodatkowo w dwóch pojazdach współfinansowanych przez Unię Europejską będą zamieszczone informacje odnośnie zrealizowanego projektu. W środku każdego pojazdu znajdują się ergonomiczne siedzenia z zagłówkiem wykończonym obiciem skórzanym oraz podłokietnikami ruchomymi od stron zewnętrznych i stałymi od strony okna.
Celem zakupu nowych szynobusów jest poprawa dostępności komunikacyjnej województwa i podniesienie jakości połączeń regionalnych, komfortu podróżowania oraz niezawodności połączeń kolejowych. Nowe pojazdy mają zagwarantować nam nie tylko poprawę komfortu podróżowania, mają również zwiększyć bezpieczeństwo, zmniejszyć ilość pobieranej energii, przez co wpłynąć na niższe koszty eksploatacji. Szynobusy są również bardziej ekologiczne i przyjazne środowisku.
Ciekawostką w nowych „elfach” jest wprowadzenie dwóch systemów AZP (System Automatycznego Zliczania Pasażerów) i ACJ (Automatyczny System Analizy Czasu Jazdy). Województwo Świętokrzyskie jest pierwszym w Polsce województwem, które wprowadziło do swojego taboru powyższe systemy. Układ sterujący obydwu systemów znajduje się w Urzędzie Marszałkowskim, a wszystkie dane z kursujących pojazdów w trybie on-line są przesyłane na serwer, gdzie pracownicy mogą swobodnie obserwować sytuację w pojazdach.
- Chcemy, by mieszkańcy zobaczyli naszą nową ofertę, proponujemy coś nowoczesnego, komfortowego, coś co będzie mogło coraz szybciej poruszać się na naszych torach. Za podróż tym pociągiem bierzemy mniej pieniędzy niż przewoźnicy w autobusach czy tez busach (bilet do Kielc to tylko 5 PLN). Będziemy się starali dokupić jeszcze w najbliższym czasie 6 podobnych pojazdów i wtedy prawie wszystkie pojazdy, które będą potrzebne do przewożenia naszych pasażerów będą w podobnym standardzie – powiedział członek Zarządu Województwa Świętokrzyskiego Jan Maćkowiak.
Pierwszy z "Elfów" będzie kursował na linii Skarżysko-Kamienna - Częstochowa, kolejny na linii do Ostrowca i Sędziszowa, a po przyjeździe kolejnych dwóch - w listopadzie - uruchomione zostanie połączenie na linii Skarżysko-Kamienna - Kraków.
Jan Maćkowiak- Członek Zarządu Województwa Świętokrzyskiego
Robert Zaborski - dyrektor świętokrzyskiego Zakładu Przewozy Regionalne w Kielcach
DB KW foto: M.Busiek
Projekt zakupu czterech pojazdów został podzielony na dwie części. Pierwsza jest współfinansowana przez środki z Unii Europejskiej z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2007-2013. Druga jest finansowana z budżetu Województwa Świętokrzyskiego i pochodzi w znacznej większości z Funduszu Kolejowego, który został przyznany Województwom po usamorządowieniu Spółki „PKP Przewozy Regionalne”. Pierwsze dwa pojazdy szynowe, które już zostały przekazane samorządowi województwa, kosztowały 23 mln 127 tys. zł, z tej kwoty 11 mln 281 tys. to dofinansowanie z Unii Europejskiej.
Elf, czyli niskopodłogowy, elektryczny zespół trakcyjny typu 34WE (EN96), to jednostka bezprzedziałowa, jednoprzestrzenna, drugiej klasy, przeznaczona w całości dla osób niepalących. W nowym pojeździe znajdziemy szereg nowoczesnych rozwiązań technologicznych m.in.: drzwi otwierane poprzez naciśnięcie przycisku z zewnątrz lub z wnętrza pojazdu, blokowane automatycznie po przekroczeniu prędkości 5km/h, klimatyzację, intercom do kontaktu głosowego między pasażerem a maszynistą, monitoring, system wykrywający pożar, sprzęt nagłaśniający dla pasażerów, miejsca do przewozu rowerów i toalety. Nowy tabor jest przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych.
Kolorystycznie nowe Elfy są podobne do już używanych przez Województwo Świętokrzyskie EN81. Na każdym widnieje logo „Baba Jaga” z napisem „Świętokrzyskie”. Dodatkowo w dwóch pojazdach współfinansowanych przez Unię Europejską będą zamieszczone informacje odnośnie zrealizowanego projektu. W środku każdego pojazdu znajdują się ergonomiczne siedzenia z zagłówkiem wykończonym obiciem skórzanym oraz podłokietnikami ruchomymi od stron zewnętrznych i stałymi od strony okna.
Celem zakupu nowych szynobusów jest poprawa dostępności komunikacyjnej województwa i podniesienie jakości połączeń regionalnych, komfortu podróżowania oraz niezawodności połączeń kolejowych. Nowe pojazdy mają zagwarantować nam nie tylko poprawę komfortu podróżowania, mają również zwiększyć bezpieczeństwo, zmniejszyć ilość pobieranej energii, przez co wpłynąć na niższe koszty eksploatacji. Szynobusy są również bardziej ekologiczne i przyjazne środowisku.
Ciekawostką w nowych „elfach” jest wprowadzenie dwóch systemów AZP (System Automatycznego Zliczania Pasażerów) i ACJ (Automatyczny System Analizy Czasu Jazdy). Województwo Świętokrzyskie jest pierwszym w Polsce województwem, które wprowadziło do swojego taboru powyższe systemy. Układ sterujący obydwu systemów znajduje się w Urzędzie Marszałkowskim, a wszystkie dane z kursujących pojazdów w trybie on-line są przesyłane na serwer, gdzie pracownicy mogą swobodnie obserwować sytuację w pojazdach.
- Chcemy, by mieszkańcy zobaczyli naszą nową ofertę, proponujemy coś nowoczesnego, komfortowego, coś co będzie mogło coraz szybciej poruszać się na naszych torach. Za podróż tym pociągiem bierzemy mniej pieniędzy niż przewoźnicy w autobusach czy tez busach (bilet do Kielc to tylko 5 PLN). Będziemy się starali dokupić jeszcze w najbliższym czasie 6 podobnych pojazdów i wtedy prawie wszystkie pojazdy, które będą potrzebne do przewożenia naszych pasażerów będą w podobnym standardzie – powiedział członek Zarządu Województwa Świętokrzyskiego Jan Maćkowiak.
Pierwszy z "Elfów" będzie kursował na linii Skarżysko-Kamienna - Częstochowa, kolejny na linii do Ostrowca i Sędziszowa, a po przyjeździe kolejnych dwóch - w listopadzie - uruchomione zostanie połączenie na linii Skarżysko-Kamienna - Kraków.
Jan Maćkowiak- Członek Zarządu Województwa Świętokrzyskiego
Robert Zaborski - dyrektor świętokrzyskiego Zakładu Przewozy Regionalne w Kielcach
DB KW foto: M.Busiek
skomentowany przez: scobel
skomentowany przez: Leśny123
skomentowany przez: Gość
skomentowany przez: Gość
skomentowany przez: Gość
skomentowany przez: Gość