„Twórcza resocjalizacja możliwością usamodzielnienia” – w ZPR-W rozpoczęła się dwudniowa konferencja naukowa
Przez dwa dni (11 i 12 kwietnia br.) psycholodzy i pedagodzy z powiatu skarżyskiego będą zgłębiać tajniki twórczej resocjalizacji w kontekście wykorzystania jej w procesie usamodzielniania dzieci i młodzieży ze szczególnym uwzględnieniem wychowanków młodzieżowych placówek resocjalizacyjnych. To już III Konferencja Naukowa odbywająca się pod hasłem „Twórcza resocjalizacja możliwością usamodzielnienia” organizowana przez Zespół Placówek Resocjalizacyjno - Wychowawczych w Skarżysku-Kamiennej. Mottem przewodnim tegorocznej edycji są słowa Janusza Korczaka „Pozwól dzieciom błądzić i radośnie dążyć do poprawy. Nie czyn, a pobudka charakteryzuje dziecko, jego oblicze moralne, jego potencjalną przyszłość rozwojową”. Na konferencji Zarząd Powiatu Skarżyskiego reprezentuje członek zarządu Katarzyna Bilska.
Zespół Placówek Resocjalizacyjno - Wychowawczych w Skarżysku-Kamiennej już po raz trzeci jest organizatorem konferencji naukowej podczas, której teoretycy i praktycy udowadniają jak znaczącą rolę w procesie usamodzielniania wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowania może odgrywać twórcza resocjalizacja.
Prelegentów oraz uczestników III Konferencji Naukowej na terenie powiatu skarżyskiego powitali w imieniu organizatorów dyrektor szkoły Artur Szunmielewicz, a w imieniu starosty Artura Berusa oraz Zarządu Powiatu Skarżyskiego, Katarzyna Bilska, członek zarządu. Przedstawicielka samorządu powiatowego podkreśliła, że konferencja jest ważna dla nauczycieli, pedagogów, psychologów i dyrektorów szkół, ale również jest istotna dla rodziców. - Problem zaburzeń emocjonalnych jest problemem każdej szkoły i fachowa pomoc jest nam wszystkim bardzo potrzebna – podkreśliła K. Bilska, życząc udanej konferencji, której m.in. patronuje Starostwo Powiatowe w Skarżysku-Kamiennej.
Mottem przewodnim tegorocznej edycji są słowa Janusza Korczaka „Pozwól dzieciom błądzić i radośnie dążyć do poprawy. Nie czyn, a pobudka charakteryzuje dziecko, jego oblicze moralne, jego potencjalną przyszłość rozwojową”.
Jak zaznacza dyrektor ZPR-W Artur Szumielewicz, gospodarz konferencji – jest to cytat, który oddaje cały sens nauczania i wychowania dzieci. - Kiedy małe dziecko uczy się chodzić, każdy jego upadek jest po prostu upadkiem. Traktujemy je ze zrozumieniem, bo wiemy, ze kiedyś się to zmieni i z pewnością dziecko osiągnie doskonałość. Jednak kiedy dzieci są starsze, zamiast je doceniać i wierzyć, że któraś próba podniesienia się z upadku w końcu okaże się zwycięska, częściej okazujemy dezaprobatę, niecierpliwość i niewiarę. Czasem warto jest pozwolić dzieciom błądzić, ponieważ dzięki temu mogą poznać siebie i zbudować poczucie własnej wartości, a jest to bardzo potrzebne do późniejszego funkcjonowania w życiu dorosłym – wyjaśnia dyrektor Szumielewicz, podkreślając, że jeżeli teraz pozwolimy dzieciom popełniać błędy i co najważniejsze naprawiać je, to w przyszłości będą potrafiły podejmować działania, które umożliwią im osiągnięcie życiowych celów.
Dwudniowa konferencja składa się z dwóch sesji plenarnych obejmujących po pięć zagadnień tematycznych związanych z jej problematyką.
Czwartkową sesję plenarną poprzedził program artystyczny w wykonaniu wychowanków ZPR-W.
Program III Konferencji „Twórcza resocjalizacja, możliwością usamodzielnienia" w dniach 11 - 12.04.2024 r. w Zespole Placówek Resocjalizacyjno - Wychowawczych w Skarżysku-Kamiennej
Czwartek, 11 kwietnia – sesja plenarna – prowadząca prof. dr hab. Małgorzata Jagodzińska:
- Temat „Idea twórczej resocjalizacji”- prof. dr hab. Małgorzata Jagodzińska, Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. Ignacego Moscickiego w Ciechanowie,
- Temat „Idea twórczej resocjalizacji” - dr Teresa Dworecka z Państwowej Akademii Nauk Stosowanych im. Ignacego Moscickiego w Ciechanowie,
- Temat: „Żywa książka, jako wybrane narzędzie pracy redukujące zjawisko stygmatyzacji" - dr hab. Anna Dąbrowska z Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie,
- Temat: ,,Oddziaływania terapeutyczne w twórczej resocjalizacji" – - Jolanta Mruz - pedagog z PCPR w Skarżysku-Kamiennej,
- Temat: „Kompetencje społeczno - emocjonalne w procesie resocjalizacji" - Patrycja Jędrzejewska, pedagog Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Skarżysku-Kamiennej.
Piątek, 12 kwietnia – sesja plenarna - prowadząca dr Elżbieta Buchcic
- Temat: „Doświadczenia własne związane z twórczą resocjalizacją" - Anita Majkowska, dyrektor Akademickiego Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Podzamczu Chęcińskim,
- Temat: „Wykorzystanie zasobów przyrody w twórczej resocjalizacji" - dr Elżbieta Buchcic, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach,
- Temat „Przygotowanie nieletnich opuszczających MOW do samodzielności obywatelskiej" - dr Mirosław Mielczarek, Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie,
- Temat: „Praktyczna nauka zawodu, jako narzędzie twórczej resocjalizacji” - Klaudia Ciok, nauczyciel ZPRW w Skarżysku-Kamiennej,
- Temat: „Resocjalizacja jako proces kreatywnego kształtowania odmiennej tożsamości młodzieży w niestabilnym świecie" - Dagmara Sowińska – Hyb, psycholog MOS w Skarżysku-Kamiennej.
skomentowany przez: Pani-Jola
skomentowany przez: To prawie 70% podwyżki!
skomentowany przez: Pani-Jola
skomentowany przez: To prawie 70% podwyżki!
skomentowany przez: To prawie 70% podwyżki!
skomentowany przez: cezi