
"Skok cywilizacyjny" w miejskim transporcie obecnie urzędujący prezydent obiecywał już podczas kampanii samorządowej 2014 roku. Mijały lata i rewolucji w miejskim transporcie nie było - zarówno w jego aspekcie organizacyjnym, jak i technicznym. Dostępność sieci linii komunikacji zbiorowej w mieście w zasadzie się nie zmieniła, z perspektywy czasu trudno mówić również o zdecydowanej zmianie jakościowej w transporcie miejskim - stare autobusy w "stajni" Miejskiej Komunikacji Samochodowej Sp. z o.o. zastąpiły bowiem autobusy... (określając oględnie) "mniej stare".
Okazją do pewnych zmian w tym obszarze miała być realizacja przez miasto (we współpracy z powiatem) projektu pn "Budowa zintegrowanego systemu komunikacyjnego obejmującego wykonanie przebudowy istniejącego układu komunikacyjnego wraz z budową obiektu w celu przekroczenia linii kolejowej nr 8 Warszawa-Kraków i skomunikowania Osiedla Dolna Kamienna z Osiedlem Przydworcowym w Skarżysku-Kamiennej”. To właśnie dzięki tej inwestycji komunikacja miejska w Skarżysku-Kamiennej ma ponoć zyskać "drugie życie". O tym, czy rzeczywiście je zyska dowiemy się najpewniej dopiero za jakiś czas, na razie trudno jednak o specjalny optymizm, gdy spojrzymy na tempo przygotowywania do zmian.
Umowę na dofinansowanie wspomnianego projektu podpisano pod koniec 2020 roku, dopiero jednak w marcu 2022 roku miasto ogłosiło konsultacje w sprawie zmiany przebiegu sieci komunikacyjnej oraz rozkładów jazdy autobusów komunikacji miejskiej na terenie miasta Skarżyska-Kamiennej, a w kwietniu br. przetargi: na zakup 8 autobusów niskoemisyjnych i na dostawę i montaż Systemu Informacji Pasażerskiej (do niego jeszcze wrócimy).
Przetarg ogłoszono na dostawę 8 szt. fabrycznie nowych (10,1-10,8m długości, max. 2,55m szerokości, o pojemność min. 75-80 miejsc, z czego miejsc siedzących min. 29 - w tym min. 8 miejsc siedzących dostępnych bezpośrednio z poziomu niskiej podłogi), identycznych, wyprodukowanych przez jednego producenta, niskopodłogowych, niskoemisyjnych (spełniających normę emisji spalin EURO VI), przystosowanych do zasilania olejem napędowym, autobusów miejskich wraz z wyposażeniem niezbędnym do ich obsługi oraz szkoleniem pracowników.
Co kluczowe - miasto zdecydowało się na ogłoszenie przetargu na autobusy krótsze od "standardowych" (12m - przyp red.). Praktycznie z automatu więc z potencjalnego kręgu dostawców nowych autobusów dla Skarżyska-Kamiennej wypadła firma MAN Truck & Bus Sp. z o.o. z fabryką w Starachowicach, która w swojej ofercie nie posiada krótkiego autobusu spełniającego kryteria opisane w przetargu (podobna sytuacja miałą miejsce z ofertami innych dwóch znanych producentów: Volvo Bus Polska i Mercedes-Benz). Swoje produkty mogły przedstawić natomiast np.: AUTOSAN sp. z o.o. i Solaris Bus & Coach.
Dzisiaj już wiadomo, że jedyną firmą, która zdecydowała się na złożenie oferty w przetargu była firma Solaris Bus & Coach. Solaris za dostawę autobusów zażądał 13.775.803,20 zł - o ponad 5,4 mln PLN więcej, niż na ten cel chciało wydać miasto (8 334 412,36 zł).

Wybór krótkich autobusów miał być podyktowany chęcią wybrania taboru dostosowanego do potrzeb przewoźnika. Liczono również na to, że krótsze autobusy będą po prostu tańsze w zakupie i w późniejszej eksploatacji. Wybór cech produktu, które już na samym początku ograniczają liczbę potencjalnych dostawców był jednak mocno ryzykowny. Przez mniejszą konkurencję w danym segmencie rynku podmiotem w większym stopniu dyktującymi warunki (m.in. cenowe) jest nie zamawiający, a właśnie producent.
Inna sprawa, że na zaproponowaną cenę z pewnością wpływ miał również i czas, w którym ogłoszono przetarg i bieżąca sytuacja na rynku (m.in. wzrost cen komponentów i niepewność co do możliwości zapewnienia ich dostaw). Tyle tylko, że za termin ogłoszenia przetargu na zakup autobusów odpowiadało samo miasto.
Starachowice (które środki na zakup autobusów uzyskały w tym samym konkursie o wsparcie z RPO WŚ co i Skarżysko) ogłosiły przetarg na zakup już w listopadzie 2020 roku, a umowę na zakup autobusów podpisały rok temu. W ubiegłym roku dwa postępowania na zakup autobusów przy współfinansowaniu ze środków UE przeprowadził również Ostrowiec Świętokrzyski. Efekty? - (głównie w postaci cen zaoferowanych autobusów) prezentujemy poniżej:
Porównanie wartości ofert / kosztów zakupu autobusów
Skarżysko-Kamienna (oferta)
- Solaris Bus & Coach - 13,78 mln PLN za 8 autobusów do 10,8 m, diesel, częściowo niskopodłogowych (otwarcie ofert - maj 2022) = 1,72 mln PLN / szt.
Starachowice (realizowana umowa)
- MAN Truck & Bus – 25,8 mln PLN za 20 autobusów 12 m, CNG, niskopodłogowych (otwarcie ofert - styczeń 2021) = 1,29 mln PLN / szt.
Ostrowiec (realizowane umowy)
- MAN Truck & Bus – 9,42 mln PLN za 9 autobusów 12 m, diesel, niskopodłogowych (otwarcie ofert - październik 2021) = 1,05 mln PLN/szt.
- Solaris Bus & Coach - 10,8 mln PLN za 6 autobusów 12 m, hybrydowych, niskopodłogowych (otwarcie ofert - wrzesień 2021) = 1,8 mln PLN/szt.
Co dalej z tym przetargiem?
Kwota jaką musiałby dołożyć do zamówienia miasto jest ogromna - pytanie więc, czy miasto takie pieniądze w swoim budżecie znajdzie. Z drugiej strony - patrząc przede wszystkim na galopujące ceny - wcale nie jest pewne, że w kolejnym przetargu uzyska się lepszą ofertę.
- Przyjrzymy się wnikliwie złożonej ofercie. Na chwilę obecną trudno powiedzieć, czy przyjmiemy złożoną ofertę, czy ogłosimy kolejny przetarg. Rozpatrujemy różne scenariusze - analizujemy m.in. możliwość wystąpienia o zwiększenie dofinansowania do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego - powiedziala podczas dzisiejszej sesji Rady Miasta Monika Kocia, naczelnik wydziału Wydziału Rozwoju i Planowania Przestrzennego UM w Skarżysku-Kamiennej.
Tymczasem kwotę przewyższającą środki zabezpieczone w budżecie zaproponowano również w przetargu na zakup i montaż systemu "bike&ride”
Przypomnijmy - w ramach zamówienia zaplanowano wdrożenie w Skarżysku-Kamiennej systemu "bike&ride" wraz z budową infrastruktury niezbędnej do jego funkcjonowania. W ramach ww. zadania inwestycyjnego w 5 lokalizacjach na terenie miasta (ul. Sikorskiego, ul. Sienkiewicza, al. Niepodległości, ul. Wioślarska i ul. Rynek - dokładna lokalizacja na mapach niżej) powstać miały stacje rowerowe, każda z 15 stojakami rowerowymi z elektrozamkami, terminalem do wypożyczenia/zwrotu roweru (a także do rejestracji w systemie), stacją naprawy rowerów i monitoringiem. Zadanie obejmowało również zakup 75 szt rowerów miejskich na ramie aluminiowej (w tym 65 szt. rowerów unisex, 5 szt. rowerów dla dzieci i 5 szt. trzykołowych rowerów typu "cargo") w kolorach nawiązujących do logo miasta.
Miasto na ww. inwestycję zabezpieczyło kwotę 685 tys. PLN. Jedyną ofertę w postępowaniu opiewającą na prawie 935 tys. PLN złożyło konsorcjum firm Orange Polska S.A. i ROOVEE S.A. I w tym przypadku, by rozstrzygnąć przetarg miasto będzie musiało znaleźć dodatkowe środki.
Czy tak się stanie? Dowiemy się wkrótce.
Komentarze
no przecież nie będzie bo tam kasy też brakuje.
Bedzie z korzyścią dla zdrowia i środowiska!!!
Kilka lat temu miasto Andrychów ogłosiło przetarg na dostawę autobusów. Warunki przetargu były takie, że tylko jeden dostawca był w stanie dostarczyć pojazdy. Sprawa ciągnie się do tej pory. Na szali leży zwrot pozyskanej dotacji.