Autor:
MB, Foto: GDDKIA, mat. własne
Opublikowano: 13 Mar 2020
Oceń:
W 2024 roku do Starachowic pojedziemy nowoczesną "drogą główną ruchu przyspieszonego"? Wczoraj w Wąchocku Wiceminister Infrastruktury Rafał Weber podpisał Program Inwestycji dla obwodnicy tego miasta (od granicy Skarżyska-Kamiennej do granic Starachowic). To oznacza, że inwestycja w ciągu drogi krajowej nr 42 ma zapewnione finansowanie, co otwiera drogę do przygotowania dokumentacji przetargowej. Obwodnica Wąchocka została ujęta w Programie budowy 100 obwodnic i jest jedną z kilkunastu inwestycji przeznaczonych do realizacji w pierwszej kolejności.
Podstawowym celem budowy obwodnicy Wąchocka jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście w ciągu drogi krajowej numer 42. Dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg. Nowa inwestycja ułatwi podróże pomiędzy Skarżyskiem-Kamienną a Ostrowcem Świętokrzyskim i będzie stanowiła nowy ciąg DK42 wraz z planowaną obwodnicą Starachowic.
W ramach planowanej inwestycji ma powstać odcinek dwujezdniowej drogi klasy GP (głównej o ruchu przyspieszonym) od granicy miasta Skarżysko-Kamienna do granicy Starachowic o długości ok. 11,7 km. Nowa trasa będzie biegła po północnej stronie istniejącej drogi krajowej nr 42 omijając Parszów, a następnie po południowej stronie istniejącej drogi omijając Wąchock.
Zaplanowano budowę czterech skrzyżowań jednopoziomowych umożliwiających powiązanie obwodnicy z istniejącymi drogami powiatowymi i gminnymi, budowę dróg dojazdowych i obiektów inżynierskich (wiaduktów, mostów, przepustów, przejść dla dużych i średnich zwierząt, przejścia podziemnego dla pieszych, ekranów przeciwhałasowych) oraz chodników, elementów bezpieczeństwa i organizacji ruchu drogowego.
Inwestycja jest przygotowana do realizacji. Decyzje środowiskowa i zezwolenie na realizację inwestycji drogowej zostały wydane, a niezbędne grunty zostały już wykupione.
Ogłoszenie przetargu na realizację tej obwodnicy planowane jest w ciągu 3 najbliższych miesięcy. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem - po zakończeniu fazy aktualizacji dokumentacji projektowej (inwestycja prowadzona będzie w systemie "zaprojektuj i wybuduj") - prace budowlane powinny ruszyć w 2022 roku, a zakończyć się w 2024 lub 2025 roku.
Przypomnijmy - budowę ww. drogi zapowiadano od kilkunastu lat. Przygotowania do realizacji inwestycji ruszyły na przełomie dekad (wykupiono wówczas niezbędne grunty, przesiedlono ludzi), a nowa droga - według szumnych zapowiedzi - miała powstać do... 2014 roku. Nie powstała (oficjalnie ze względu na... kryzys światowy), a temat budowy obwodnicy szybko stał się elementem bieżącej walki politycznej. Przedstawiciele PiS z Krzystofem Lipcem na czele od dawna i przy każdej nadarzającej się okazji z przekąsem wytykali poseł Marzenie Okle-Drewnowicz z KO brak wielokrotnie obiecywanej przez nią obwodnicy (cyt. "A to nie ma jeszcze obwodnicy Wąchocka? Przecież pani poseł już dawno tam wbiła łopatę i obiecała, że obwodnica Wąchocka na koniec 2014 roku będzie gotowa"...) - jako rzekomy przykład nieudolności poprzedniej ekipy rzadzącej i samej posłanki.
Jak z budową obwodnicy będzie tym razem?...
Wczoraj podpisano Program Inwestycji dla obwodnicy Wąchocka:

Wizualizacja przebiegu trasy:



Komentarze
Super się jedzie, zwłaszcza że większość drogi przebiega przez teren zabudowany, więc 50km/h max i atrakcje czyli radary, radiowozy nieoznakowane, rowerzyści, piesi pod wpływem, pieski wybiegające pod koła, zimą tiry blokujące górki itd. Po co nam nowa nudna droga?
Dokładnie.
Ciekawe co na to posłowie i 'lokalni gwiazdorzy' ze Skarżyska-Kamiennej ?? Czy jest przygotowana interpelacja w tym temacie ??
Czy bedzie bezkolizyjne rozwiązanie od zjazdu z wiaduktu na Zachodnim ??
Eee tam. Po oddaniu trasy zrobi się analizę, opracowania, projekty, wykupy gruntów itd. A to stały dopływ kasy na lata. Gdyby od razu robili dobrze, to o co lokalni politycy mogli by walczyć w interesie mieszkańców? A tak mamy stały ruch w interesie. Bo rzecz jest nie w tym żeby złapać króliczka, ale by gonić go...
Trzeba rozsądnie, systematycznie i konsekwentnie budować obwodnice,tak,by widoczne były efekty niemałych przecież nakładów finansowych.