Paryska 232A | Skarżysko-Kamienna +48 663 01 55 99 kontakt@skarzysko24.pl
- Reklama -
Image

Samorząd województwa ratuje projekt budowy tunelu przy dworcu PKP

Wiele wskazuje na to, że wreszcie uda się zapewnić pełne finansowanie (a co za tym idzie rozstrzygnąć przetarg i podpisać stosowną umowę z wykonawcą) dla realizacji zadania pn. "Opracowanie dokumentacji projektowej i wykonanie robót budowlanych w ramach projektu pn.: Budowa zintegrowanego systemu komunikacyjnego wraz z tunelem pod torami w obrębie dworca kolejowego stacji Skarżysko-Kamienna". W kolejnych przetargach złożone oferty znacznie przekraczały kwotę przeznaczoną przez inwestora (PKP PLK S.A.) na realizację inwestycji - stawiając jej realizację pod znakiem zapytania.  Z pomocą przyszedł samorząd województwa. Wczoraj Zarząd Województwa Świętokrzyskiego pod przewodnictwem Marszałka Województwa Świętokrzyskiego Andrzeja Bętkowskiego podjął decyzję o przeznaczeniu dodatkowych 6,1 mln PLN na wsparcie realizacji inwestycji (85% brakującej kwoty), resztę (15%, ok. 1,1 mln PLN) dołoży inwestor.

Przypomnijmy - w połowie sierpnia 2018 r. (w praktyce na inaugurację kampanii wyborczej przed wyborami samorządowymi) w Skarżysku-Kamiennej - w obecności przedstawicieli władz samorządu miejskiego i powiatowego - podpisano pre-umowę na dofinansowanie inwestycji, a na początku września PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (inwestor) ogłosiły przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej i wykonanie robót budowlanych w ramach wspomnianego wcześniej zadania inwestycyjnego.

W ramach zadania zaplanowano nie tylko budowę przejścia pod torami spełniającego funkcję tunelu pieszo-rowerowego, połączonego ze zmodernizowanym budynkiem dworca (modernizacja którego prowadzona będzie w ramach odrębnego projektu, realizowanego przez PKP S.A. z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia), ale także przebudowę i dostosowanie do współczesnych wymogów peronów nr 1 i nr 2 (peron nr 3 jest już modernizowany w ramach modernizacji linii kolejowej nr 25).

Tunel pieszo-rowerowy według założeń miał mieć około 127 metrów długości, ok 6. m szerokości i 2,7 m wysokości. Planowano wejście oraz wjazd dla rowerów do tunelu pod stronie dworca, i wyjście i wyjazd z niego od strony osiedla Kamienna. Planowano również dostęp do tunelu z każdego z peronów dworcowych - na peron 2 i 3 będzie można byłoby dostać się schodami albo windą, a na peron pierwszy można byłoby dostać się z tunelu lub do tunelu schodami, windą oraz pochylnią. W ramach projektu „Budowy zintegrowanego systemu komunikacyjnego wraz z tunelem pod torami w obrębie dworca kolejowego stacji Skarżysko-Kamienna” zaplanowano do wykonania także szereg innych prac - m.in. w zakresie odwodnienia torów stacyjnych, sterowania ruchem kolejowym, elektroenergetyki trakcyjnej i nietrakcyjnej oraz teletechniki. Wszystko miało być zrealizowane do końca 2020 roku.

Pod koniec października 2018 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. opublikowały informację dot. otwarcia ofert złożonych w przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej i wykonanie robót budowlanych w ramach Projektu pn. „Budowa zintegrowanego systemu komunikacyjnego wraz z tunelem pod torami w obrębie dworca kolejowego stacji Skarżysko-Kamienna”. Okazało się, że do przetargu stanęły tylko dwie firmy / konsorcja, a w dodatku ich oferty znacznie przekraczały 45 mln PLN zabezpieczone na realizację zadania przez zamawiającego. Tańsza z ofert (złożona przez ZUE S.A. z Krakowa) opiewała na kwotę prawie ... 85 mln PLN, droższa (złożona przez konsorcjum firm: INTOP Warszawa Sp. z o. o. z Warszawy i Przedsiębiorstwo Usługowo Handlowe „RAJBUD" Sp. z o.o. z Szymbarku) na kwotę 104,5 mln PLN.  Po kilku miesiącach zwlekania z rozstrzygnięciem przetargu pod koniec marca br. zamawiający zdecydował się ostatecznie na unieważnienie przetargu.

W międzyczasie kilkukrotnie przedstawiciele PKP PLK S.A. zapewniali, że nie rezygnują z realizacji inwestycji i że ogłoszenie kolejnego przetargu nastąpi w roku 2019.  I słowa dotrzymali, ale...

Na początku września ub. r. ogłoszono przetarg na realizację zadania pn. "Opracowanie dokumentacji projektowej i wykonanie robót budowlanych w ramach projektu pn.: Budowa zintegrowanego systemu komunikacyjnego wraz z tunelem pod torami w obrębie dworca kolejowego stacji Skarżysko-Kamienna". Tym razem - w odróżnieniu od poprzedniego przetargu, unieważnionego z powodu zbyt drogich ofert – wykonanie prac przy peronach nr 1 i 2 przewidziano tylko jako opcje dodatkowe. Pierwsza z nich obejmowała przebudowę peronu nr 1, korektę układu torowego (likwidację jednego z rozjazdów) i dodatkowe prace związane z budową i przebudową układu pieszo-drogowego. Druga zakładała przebudowę peronu nr 2 oraz rozbiórkę istniejącego i budowę nowego budynku dyżurnego ruchu peronowego. Rozebrany miałby wtedy zostać także inny budynek należący do PKP SA. Dodatkowy zakres miał być zrealizowany, jeśli oferty okażą się odpowiednio niższe od kosztorysu (priorytet miała realizacja opcji nr 2).

W październiku inwestor otworzył oferty złożone w przetargu i... okazało się, że wszystkie złożone oferty są nie tylko przekraczają możliwości finansowe inwestora . Najtańszą ofertę złożyła spółka INTOP z Tarnobrzega (100,6 mln PLN za całość zamówienia z opcjami, 76,2 mln PLN za zadanie podstawowe), najdroższą spółka PUT INTERCOR z Zawiercia (odpowiednio: 140,5 mln PLN i 94,7 mln PLN). Warto dodać, że inwestor na realizację zadania przeznaczył... 45 mln PLN.

Przeprowadzono dodatkową aukcję elektroniczną dla oferentów. Stanęło na tym, że za realizację zadania podstawowego i zadania opcjonalnego nr 1 (w związku z realizowaną przez PKP S.A. modernizacją budynku dworcowego w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia, w opinii PKP PLK S.A. konieczna jest także modernizacja peronu nr 1, który jest przewidziany w ramach zadania opcjonalnego nr 1, co pozwoli na osiągnięcie pełnego efektu przebudowy zabytkowego dworca i poprawi komfort osób z niego korzystających) najniższą ofertę za proponowała spółka INTOP z Tarnobrzega (54,6 mln PLN).  W związku z powyższym PKP PLK S.A. wystąpiły do Zarządu Województwa Świętokrzyskiego o zwiększenie dofinansowania projektu pn. „Budowa zintegrowanego systemu komunikacyjnego wraz z tunelem pod torami w obrębie dworca kolejowego stacji Skarżysko-Kamienna”.

Podczas wczorajszego posiedzenia Zarząd Województwa Świętokrzyskiego pod przewodnictwem Marszałka Województwa Świętokrzyskiego Andrzeja Bętkowskiego podjął decyzję o zwiększeniu dofinansowania wspomnianego projektu o kwotę  6 119 504,04 PLN (tj. 85% z brakującej kwoty 7 199 417,88 PLN). W praktyce oznacza to zielone światło dla rozstrzygnięcia przetargu, podpisania umowy i realizacji zadania. Aż chce się napisać... wreszcie!



Mariusz Busiek's Avatar

Mariusz Busiek

- Reklama -
dompogrzebowy_out.jpg
Najnowsze artykuły
Zaproszenia
- Reklama -
Dobre Fotki Mariusz Busiek
Ostatnio komentowane
Ostatnio popularne
Na naszym Facebooku
Redakcja
ul. Paryska 232A/3
26-110 Skarżysko-Kamienna
+48 663 01 55 99
+48 508 12 72 16
kontakt@skarzysko24.pl
Nota prawna

Wydawca portalu skarzysko24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy i postów zamieszczanych przez użytkowników portalu. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.

Logowanie