22.11.2019 Ostatnia aktualizacja 09:05, 22.11.2019

Koniec marzeń o budowie tunelu przy dworcu PKP w Skarżysku-Kamiennej? (Tylko u nas!)

Autor:
MB Foto: Mariusz Busiek
Opublikowano: 11 Paź 2019
Oceń:
5 1 1 1 1 1
Kategoria:
Aktualności
Otwarto oferty, które złożono w kolejnym przetargu na realizację zadania pn. "Opracowanie dokumentacji projektowej i wykonanie robót budowlanych w ramach projektu pn.: Budowa zintegrowanego systemu komunikacyjnego wraz z tunelem pod torami w obrębie dworca kolejowego stacji Skarżysko-Kamienna". Po raz kolejny wszystkie złożone oferty przekraczają możliwości finansowe inwestora, na nic zdał się również zabieg z podziałem zamówienia na zadania podstawowe i opcjonalne. To koniec projektu pn. "budowa tunelu przy dworcu PKP w Skarżysku-Kamiennej"? 

W połowie sierpnia ub r. (w praktyce na inaugurację kampanii wyborczej przed wyborami samorządowymi) w Skarżysku-Kamiennej - w obecności przedstawicieli władz samorządu miejskiego i powiatowego - podpisano pre-umowę na dofinansowanie inwestycji, a na początku września PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (inwestor) ogłosiły przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej i wykonanie robót budowlanych w ramach wspomnianego wcześniej zadania inwestycyjnego.

W ramach zadania zaplanowano nie tylko budowę przejścia pod torami spełniającego funkcję tunelu pieszo-rowerowego, połączonego ze zmodernizowanym budynkiem dworca (modernizacja którego prowadzona będzie w ramach odrębnego projektu, realizowanego przez PKP S.A. z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia), ale także przebudowę i dostosowanie do współczesnych wymogów peronów nr 1 i nr 2 (peron nr 3 jest już modernizowany w ramach modernizacji linii kolejowej nr 25).

Tunel pieszo-rowerowy według założeń miał mieć około 127 metrów długości, ok 6. m szerokości i 2,7 m wysokości. Planowano wejście oraz wjazd dla rowerów do tunelu pod stronie dworca, i wyjście i wyjazd z niego od strony osiedla Kamienna. Planowano również dostęp do tunelu z każdego z peronów dworcowych - na peron 2 i 3 będzie można byłoby dostać się schodami albo windą, a na peron pierwszy można byłoby dostać się z tunelu lub do tunelu schodami, windą oraz pochylnią. W ramach projektu „Budowy zintegrowanego systemu komunikacyjnego wraz z tunelem pod torami w obrębie dworca kolejowego stacji Skarżysko-Kamienna” zaplanowano do wykonania także szereg innych prac - m.in. w zakresie odwodnienia torów stacyjnych, sterowania ruchem kolejowym, elektroenergetyki trakcyjnej i nietrakcyjnej oraz teletechniki. Wszystko miało być zrealizowane do końca 2020 roku.

Pod koniec października 2018 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. opublikowały informację dot. otwarcia ofert złożonych w przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej i wykonanie robót budowlanych w ramach Projektu pn. „Budowa zintegrowanego systemu komunikacyjnego wraz z tunelem pod torami w obrębie dworca kolejowego stacji Skarżysko-Kamienna”. Okazało się, że do przetargu stanęły tylko dwie firmy / konsorcja, a w dodatku ich oferty znacznie przekraczały 45 mln PLN zabezpieczone na realizację zadania przez zamawiającego. Tańsza z ofert (złożona przez ZUE S.A. z Krakowa) opiewała na kwotę prawie ... 85 mln PLN, droższa (złożona przez konsorcjum firm: INTOP Warszawa Sp. z o. o. z Warszawy i Przedsiębiorstwo Usługowo Handlowe „RAJBUD" Sp. z o.o. z Szymbarku) na kwotę 104,5 mln PLN.  Po kilku miesiącach zwlekania z rozstrzygnięciem przetargu pod koniec marca br. zamawiający zdecydował się ostatecznie na unieważnienie przetargu.

W międzyczasie kilkukrotnie przedstawiciele PKP PLK S.A. zapewniali, że nie rezygnują z realizacji inwestycji i że ogłoszenie kolejnego przetargu nastąpi jeszcze w tym roku.  I słowa dotrzymali, ale...

Na początku września ogłoszono przetarg na realizację zadania pn. "Opracowanie dokumentacji projektowej i wykonanie robót budowlanych w ramach projektu pn.: Budowa zintegrowanego systemu komunikacyjnego wraz z tunelem pod torami w obrębie dworca kolejowego stacji Skarżysko-Kamienna". Tym razem - w odróżnieniu od poprzedniego przetargu, unieważnionego z powodu zbyt drogich ofert – wykonanie prac przy peronach nr 1 i 2 przewidziano tylko jako opcje dodatkowe. Pierwsza z nich obejmuje przebudowę peronu nr 1, korektę układu torowego (likwidację jednego z rozjazdów) i dodatkowe prace związane z budową i przebudową układu pieszo-drogowego. Druga zakłada przebudowę peronu nr 2 oraz rozbiórkę istniejącego i budowę nowego budynku dyżurnego ruchu peronowego. Rozebrany miałby wtedy zostać także inny budynek należący do PKP SA. Dodatkowy zakres miał być zrealizowany, jeśli oferty okażą się odpowiednio niższe od kosztorysu (priorytet miała realizacja opcji nr 2).

Wczoraj inwestor otworzył oferty złożone w przetargu i... okazało się, że wszystkie złożone oferty są nie tylko przekraczają możliwości finansowe inwestora (ponad 2 a nawet prawie 3,5  krotnie), ale i wszystkie są znacznie droższe... od najtańszej oferty z poprzedniego przetargu. Najtańszą ofertę złożyła spółka INTOP z Tarnobrzega (100,6 mln PLN za całość zamówienia z opcjami, 76,2 mln PLN za zadanie podstawowe), najdroższą spółka PUT INTERCOR z Zawiercia (odpowiednio: 140,5 mln PLN i 94,7 mln PLN). Warto dodać, że inwestor na realizację zadania przeznaczył... 45 mln PLN.

Co dalej? Na razie nie ma informacji o unieważnieniu przetargu, chociaż historia z poprzednim pokazuje, że PKP PLK S.A. będzie miała poważny problem z pozyskaniem dodatkowych środków na realizacją ww. zadania. To koniec marzeń o budowie tunelu przy dworcu PKP w Skarżysku-Kamiennej? 




Komentarze

+4scobel2019-10-16 11:32#11
z budowa tunelu wiaze sie jeszcze przebudowa kanalizacji uli sokolej i bocznych z ktorych splywa woda w kierunku dworca inaczej potopicie ludzi w tunelu.... tylko skad kasa??? jesli niema na sprzatanie miasta... tylko wladze udaja ze niema problemu
Cytuj
+10Ksiądz Robak2019-10-14 10:11#10
Ktoś fajnie już kiedyś napisał o tym niedoszłym tunelu. Jedyna różnica dla pieszych korzystających z tunelu a nie kładki będzie taka że najpierw schodkami w dół a potem na górę, w przypadku kładki odwrotnie. Do połączenia oś. Kamiennej z drugą częścią miasta potrzebny jest porządny nowoczesny wiadukt z szerokimi pasami ruchu, chodnikiem i ścieżką rowerową bo to co się teraz na wiadukcie dzieje to tragedia. Wybudowanie tunelu dla pieszych pod torami to ogromne pieniądze. Lepiej zainwestować w nowy wiadukt kołowo-pieszy albo przynajmniej zmodernizować obecny i jakoś rozładować te korki. Piesi jakoś dadzą sobie radę z obecną kładką a czasem miło jest przejść góra, popatrzeć na pociągi, dworzec, infrastrukturę... szczególnie dzieciaki to lubią.
Cytuj
-4bida z nendzom2019-10-14 08:30#9
W tych piniondzach można by zrobić słynny "zalew bziński". Albo wiadukt pieszo-Kklosy na wys. Szydłowieckiej, jak tu już ktoś proponował.
Cytuj
0Zbigniew Wąs2019-10-13 23:58#8
Może chociaż z tym McDonaldem mu wyjdzie skoro z tunelem nie wyszło, jeszcze nie wszystko stracone..Konradzie..nie poddawaj się..
Cytuj
+8mieszkaniec2019-10-13 22:14#7
"mamy to"... kolejny sukces prezydenta kroniga bo to miał być JEGO sukces!!!
Cytuj
+9antypis2019-10-13 10:09#6
Z gów-a bata nie ukręcisz! Jeśli miasto i kolej chcą mieć tunel pod torami i przebudowany wiadukt na ulicy Piłsudskiego, to niech zajrzą do portfela, a nie porywają się z motyką na słońce. vd965
Cytuj
+23Pppojhbfc2019-10-13 09:25#5
Aby zobaczyć w jakim dziadowskim położeniu jest skarżysko wystarczy wejść na fb prezydentów Skarżyska i Starachowic. U Materka co chwila posty o budowie dróg w mieście, rewitalizacji różnych obiektów w tym całej masy skwerków. I to wszystko z własnego pomysłu, pracy i inicjatywy. Troszczy się nawet o sprzątanie śmieci czy zniszczony przystanek. Inwestorzy inwestują na grube miliony i tworzą setki miejsc pracy. Materek ma lajki w postach w setkach. A skarżysko? Pożal się Boże. Lipa. Żadnych inwestycji drogowych, miejskich podnoszących jakość życia mieszkańców. Zero konkretnych inwestorów. Jakieś lipne inicjatywy z których nic nie ma godnego uwagi. Nasz włodarz ma lajki od zaledwie kilku osób (pewnie tych co załatwił pracę). Nie ma tam żadnych inwestycji z jego pomysłu, pracy i wysiłku. Nic. Zero. Jedyne co to cika fotki przy rzeczach które nie on zapoczątkował albo miał wpływ za mały aby jego głos coś wynosił np. dworzec, parking park and drive, tunel po torami itd itp. Sam nic nie tworzy ale podpina pod innych aby było wrażenie że coś robi. Są za to jakieś śmieszne pomysły typu kabriolety, festyn, Białoruś. Nieudolność i lenistwo tłumaczone jest tym że nic się nie da bo długi wojcieszka. To po coś kandydował jak nic nie potrafisz osiągnąć a przed wyborami obietnice były gwarantowane. Inwestorzy, basen, stadion, masę inwestycji. Miasto jest w tragicznym położeniu przez pecha do rządzących. Nie ma szans na rozwój przy takich "menedzerach". Po prostu nic nie potrafią i nic im nie wychodzi. Jeszcze zadluzaja miasto co chwila. Ostatnio o 9 milionów. Widać skalę tragedii przy Starachowicach. Rządzą tu ludzie którzy się do tego nie nadają co zweryfikowały niezbite dowody.
Cytuj
+25Mieszko2019-10-12 19:16#4
Most, Szydlowiecka - Kościuszki, to jest potrzebne nie tunel dla marginesu.
Cytuj
+21zbig2019-10-12 11:53#3
a czy nie lepiej wzmocnić i gruntownie zmodernizować wiaduk istniejący, podobnie jak to zrobił Szczecin - https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/szczecin-glowny-nowe-przejscie-nad-peronami-zwiekszy-komfort-podroznych--93947.html
Cytuj
+32Ubfegnij2019-10-12 07:30#2
Menedżer podpisał PRE umowę przed wyborami to teraz niech się nie wykreca tylko nich buduje ten tunel. Jeżeli jego wpływ bym żaden to niech się przyzna że oszukiwał. Tak samo jak oszukiwał i zapewniał że "ustabilizował finanse miasta". Ze trzeba wstrzymać finansowanie inwestycji aby opanować dług, aby nie zadluzac dalej miasta. Bo miasto od 5 lat nic nie zrobiło. A okazało się że zadluza na całego i nic nie umie ustabilizować. Ostatnio uchwała (parę lat temu zrobił taką samą) radnych aby odłożyć spłatę zadłużenia zwiększyła zadłużenie miasta przynajmniej o 9 milionów z nowych odsetek. Radni nie powinni się na to zgodzić. Zhanbiliscie się. Menedżer pokazuje jak fatalnym jest zarządca i picerem łasym na pieniądze. Dobry zarządca mając aż 5 lat doprowadziłby do tego aby miasto nie musiało być dodłużane w ten sposób. Ale nic to, na swoim fb pisze baje że dworzec czy E7 powstaje bo on lobbował. Bezczelny pijar. Jego głos nie miał najmniejszego wpływu na te inwestycje. Miasto nie dokłada do tego nawet złotówki więc udział całkowicie zerowy. Co tylko robią inni ten się podpina i bajdurzy że też miał swój udział. Bzdura. Kłamstwo w żywe oczy.
Cytuj

Dodaj komentarz

Aby dodawać komentarze wypełnij poniższy formularz. Gdy komentujesz jako gość (bez zakładania konta w naszym portalu) Twój komentarz zostanie opublikowany po akceptacji moderatora. Komentarze zarejestrowanych użytkowników (możesz zarejestrować się TUTAJ) publikowane są automatycznie.

Kod antyspamowy


Odśwież

Ostatnio opublikowane

VII Marsz Szlakiem Pamięci „Zaduszki partyzan…

Opublikowano: 22.11.2019 10:05

Komentarzy: 0

Święto pracowników służb społecznych

Opublikowano: 21.11.2019 12:44

Komentarzy: 0

Potrącenie czterech osób (na przejściu dla pi…

Opublikowano: 21.11.2019 07:53

Komentarzy: 20

Poznaliśmy lauretów XII Skarżyskiego Przegląd…

Opublikowano: 20.11.2019 20:44

Komentarzy: 1

V Ogólnopolski Festiwal Tańca Uniwersytetów T…

Opublikowano: 20.11.2019 15:17

Komentarzy: 0

Areszt dla sprawcy pobicia nastolatka

Opublikowano: 20.11.2019 14:46

Komentarzy: 1

Kolejny krok do wymiany oświetlenia ulicznego…

Opublikowano: 20.11.2019 13:18

Komentarzy: 3

PSZOK wstrzymuje przyjmowanie niektórych rodz…

Opublikowano: 20.11.2019 10:40

Komentarzy: 12

Będą kolejne (drastyczne) podwyżki opłat za o…

Opublikowano: 19.11.2019 19:40

Komentarzy: 26

VII Turniej Policjantów Województwa Świętokrz…

Opublikowano: 19.11.2019 15:49

Komentarzy: 0

Ostatnie ogłoszenia


Zobacz wszystkie >

Dodaj ogłoszenie +