22.11.2019 Ostatnia aktualizacja 09:05, 22.11.2019

Planowane nowe linie kolejowe do CPK liniami "o znaczeniu państwowym", ale "szprychy" ominą Skarżysko?

Autor:
MB Foto: CPK
Opublikowano: 05 Maj 2019
Oceń:
5 1 1 1 1 1
Kategoria:
Aktualności
W poniedziałek Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie zmieniające wykaz linii kolejowych o znaczeniu państwowym. Wprowadzenie powyższych zmian ma umożliwić realizację inwestycji kolejowych związanych z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego (koncepcji tzw. 10 szprych kolejowych).  I chociaż powinniśmy cieszyć się z każdego działania uwiarygadniającego zapowiedzi dot. budowy lub modernizacji linii kolejowych, te dot. planowanych rozwiązań komunikacyjnych związanych z CPK, dla Skarżyska muszą brzmieć (w najlepszym przypadku) niepokojąco...

Nowelizacja  rozporządzenia w sprawie wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym przyjęta w poniedziałek, przygotowana została przez Mikołaja Wild, pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego i to właśnie do sukcesu projektu CPK miałaby się przysłużyć. 

"Państwo polskie zobowiązało się do realizacji systemu komunikacyjnego wskazanego w koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Koncepcja ta określa m.in. sieć linii kolejowych (planowanych do budowy i istniejących), które stanowić będą szkielet systemu transportowego kraju, zapewniający pasażerom dostęp do systemu transportu dalekobieżnego, w tym bezpośredni dojazd do CPK i Warszawy"-
 mogliśmy przeczytać w komunikacie Ministerstwa Infrastruktury.

"Realizacja komponentu kolejowego CPK stanowi podstawowy element przedsięwzięcia pozwalający na skomunikowanie nowego portu lotniczego z Warszawą i Łodzią oraz stworzenie ogólnokrajowego systemu międzyregionalnych kolejowych przewozów pasażerskich, obejmujących wszystkie regiony kraju, którego głównym węzłem będzie CPK" - czytamy dalej w komunikacie ministerstwa. "Nowe linie kolejowe na przecięciach z istniejącymi liniami zostaną wyposażone w łącznice, zapewniając możliwość obsługi CPK również pociągami podmiejskimi i regionalnymi oraz elastyczność w wyznaczaniu tras pociągów." - napisano w komunikacie.

I niby wszystko fantastycznie, ale przy okazji warto wspomnieć, co realizacja obecnych planów dot. linii kolejowych obsługujących CPK  oznacza dla naszego miasta (tak mocno związanego przecież z koleją)? Nic dobrego, naprawdę.

Komponent kolejowy (o którym mowa w komunikacie) związany z projektem CPK zakłada m.in. budowę lub modernizację ponad 1,5 tys. km linii kolejowych prowadzących do CPK, która planowana jest na lata 2021-2040. Schemat linii kolejowych  mających zapewnić dobre skomunikowanie całego kraju z nowym portem lotniczym w Baranowie opiera się na założeniu skomunikowania kraju z CPK za pomocą tzw. 10 "szprych". Każda ze "szprych" miałaby się składać z odcinków szlaków kolejowych zmodernizowanych (przez PKP PLK) lub wybudowanych od podstaw (przez CPK).

Przez nasze województwo miałaby przebiegać dwie "szprychy". Jedna łącząca CPK z Nowym Sączem / Muszyną trasą: CMK - Opoczno - Końskie - (tu nowy odcinek - możliwe, że w przebiegu zaproponowanym w ub. roku przez samorząd wojewódzki, tj. Tumlin - Wąsosz Konecki) - Kielce - Busko-Zdrój, Tarnów.  Druga łącząca CPK z Sanokiem/Krosnem trasą:  Grójec - Warka - Radom - (tu nowy odcinek przez Iłżę) - Ostrowiec Świętokrzyski - Stalową Wolę - Rzeszów.

Gdy spojrzymy na mapę zobaczymy, że żadną z linii nie poprowadzono przez nasze miasto, mało tego - schemat zakłada budowę dwóch linii omijających nasze miast (które po wybudowaniu będą stanowiły alternatywę dla połączeń realizowanych przez nasz węzeł.

Schemat 10 "szprych kolejowych" (czerwonym punktem na mapie zaznaczono Skarżysko-Kamienną).

Na problem, podczas marcowej sesji Rady Miasta, uwagę zwrócił radny Konrad Wikarjusz (pod koniec marca CPK przedstawiło po raz pierwszy koncepcję 10 "szprych"). - Abstrahując od tego, jak ocenia się sam pomysł CPK, to z niepokojem należy przyjąć informację o tym, że w planach dot. rozwoju infrastruktury kolejowej związanej z CPK kompletnie pominięto największy węzeł kolejowy północy województwa jakim jest Skarżysko-Kamienna. Plany budowy od podstaw dwóch wspomnianych wcześniej odcinków: Tumlin-Wąsosz i Ostrowiec Św.-Radom (nowoczesnych i dostosowanych do dużych prędkości) przy odkładanej w czasie modernizacji linii nr 8 (na odcinku Skarżysko-Kamienna - Kozłów) i linii 25 (na odcinku Skarżysko-Kamienna - Końskie) oznaczają jedno - marginalizację znaczenia naszego węzła i naszego miasta - powiedział Konrad Wikarjusz. Radny zaapelował przy tym do prezydenta o podjęcie konkretnych działań na rzecz uwzględnienia w planach inwestycji związanych z CPK interesów Skarżyska-Kamiennej i jego społeczności lokalnej).

W odpowiedzi na interpelację radnego, prezydent Konrad Krönig stwierdził, że będzie: (...) czynił starania również na etapie konsultacji społecznych, wprowadzenia stosownych zmian do proponowanych rozwiązań komunikacyjnych zawartych planach kolejowych inwestycji zaplanowanych do realizacji w ramach CPK.  Z uwagi na kluczowe znaczenie dla naszego miasta uwzględnienia węzła kolejowego Skarżysko-Kamienna w programie budowy i modernizacji linii kolejowych na potrzeby CPK, dostrzegamy potrzebę działania wielotorowego w tym zakresie i mówienia wspólnym głosem włodarzy miasta oraz przedstawicieli samorządu. Będziemy zabiegali o poparcie naszych starań również władze na szczeblu wojewódzkim.

Kilka dni później w podobnym tonie o przedstawionej przez CPK koncepcji "10 szprych" wypowiedziała się poseł Marzena Okła-Drewnowicz, która uznała, że realizacja koncepcji przedstawionej przez CPK to zagrożenie dla interesów miasta Skarżyska-Kamiennej i - szerzej - powiatu skarżyskiego. Poseł przestrzegała, że realizacja planów w kształcie zaproponowanym przez CPK, będzie oznaczała marginalizację znaczenia naszego miasta.

Tymczasem swego zadowolenia z podpisania rozporządzenia (i pracami nad koncepcją "10 szprych" w obecnym kształcie) nie kryją przedstawiciele opcji rządzącej. Okazuje się nawet, że niektórzy z nich mięli nawet okazję o "szprychach" porozmawiać z premierem Mateuszem Morawieckim. O takim spotkaniu poinformowała ostatnio poseł, wiceminister Sportu i Turystyki Anna Krupka. W wypowiedzi dla Radia Kielce stwierdziła m.in.: - To było owocne spotkanie. Premier zawsze interesuje się sprawami małych Ojczyzn, takich jak Świętokrzyskie. I wynikają z tego konkretne, korzystne dla naszego regionu decyzje. W ramach linii kolejowych o znaczeniu państwowym, które mają komunikować regiony z Warszawą i CPK, uwzględniono dwie zapewniające szybkie połączenia z województwem świętokrzyskim. Z kontekstu można wywnioskować, że panią wiceminister zadowolił sam fakt wpisania dwóch szprych przebiegających przez świętokrzyskie (to jak będą one przebiegały ma znaczenie drugorzędne).

Aktualnym pozostaje więc pytanie - czy obecne plany są dla naszego miasta i dla naszego powiatu w jakikolwiek sposób akceptowalne?

Czy - oprócz deklarowanego zaangażowania w działania na rzecz wprowadzenia korzystnych zmian w komponencie kolejowym CPK ze strony samorządu lokalnego, przedstawicieli władz miasta i powiatu, części parlamentarzystów - interes miasta i powiatu będzie mógł liczyć na wsparcie ze strony władz samorządowych na szczeblu wojewódzkim (np. Marszałka Województwa Świętokrzyskiego Andrzeja Bętkowskiego) i na wsparcie parlamentarzystów opcji rządzącej (np. poseł Marii Zuby)?

O tym przekonamy się w najbliższym czasie...




Komentarze

0Do kuku2019-05-08 23:49#13
Cytuję kuku:
Jakaś nowa spółka miejska powstaje? Wie ktoś może czym się będzie zajmować?

Jak dobrze prześledzisz BIP UM a szczególnie zarządzenia to zobaczysz że to jest dopiero pierwsza spółka a na dniach powołają kolejną...Transfer musi być.
Cytuj
0kuku2019-05-08 17:58#12
Jakaś nowa spółka miejska powstaje? Wie ktoś może czym się będzie zajmować?
Cytuj
0hahaha2019-05-07 09:52#11
..."mamy to...to będzie skok cywilizacyjny Skarżyska... co mogę jeszcze dla Państwa zrobić?"
Cytuj
+2HAQ2019-05-07 09:39#10
Cytuję LINK:
Oj ludziska, nic nie czujecie tematu...
Nie ważne co jest sensowne i ekonomicznie uzasadnione. Przecież jak coś istnieje to ciężko na tym zarobić a jak się buduje od nowa to odpowiednie spółki trzeba będzie powołać, każda będzie miała prezesów, dyrektorów, kierowników, przecież gdzieś trzeba swoich "Misiewiczów" upchnąć. Do tego ziemię trzeba będzie wykupić a pewnie "zainteresowani" już łapki zacierają.


o, i właśnie odpowiedziałeś na pytanie po co zakłada się nową spółkę miejską w Skarżysku :)
Cytuj
+2niedorajda2019-05-06 15:40#9
Cytuję LINK:
Oj ludziska, nic nie czujecie tematu...
Nie ważne co jest sensowne i ekonomicznie uzasadnione. Przecież jak coś istnieje to ciężko na tym zarobić a jak się buduje od nowa to odpowiednie spółki trzeba będzie powołać, każda będzie miała prezesów, dyrektorów, kierowników, przecież gdzieś trzeba swoich "Misiewiczów" upchnąć. Do tego ziemię trzeba będzie wykupić a pewnie "zainteresowani" już łapki zacierają.


https://www.youtube.com/watch?v=PgCcsXJAga0&t=128s
Cytuj
+5JeaJea2019-05-06 14:57#8
ale warto by było cośtam pod dworcem podpisać , jakąś pre-umowę na pre-szprychę:)))))
Cytuj
+3LINK2019-05-06 10:08#7
Oj ludziska, nic nie czujecie tematu...
Nie ważne co jest sensowne i ekonomicznie uzasadnione. Przecież jak coś istnieje to ciężko na tym zarobić a jak się buduje od nowa to odpowiednie spółki trzeba będzie powołać, każda będzie miała prezesów, dyrektorów, kierowników, przecież gdzieś trzeba swoich "Misiewiczów" upchnąć. Do tego ziemię trzeba będzie wykupić a pewnie "zainteresowani" już łapki zacierają.
Cytuj
0@22019-05-06 10:00#6
Prędzej kaktus wyrośnie niż powstanie CPK
Cytuj
+2handzia552019-05-05 22:58#5
Cytuję jedennn:
Skarzysko - jak zawsze w czarnej d.... Jesli to zrealizuje sie to likwidacja lini LK8
stanie sie za 50 lat faktem. Oby sie to nie stało :(((( !

Za 50 lat to nas już na tym świecie nie będzie, więc nie ma co się podniecać.
Cytuj
+10zbig2019-05-05 19:30#4
zanim to nastąpi, to wiele wody w Kamiennej upłynie. Co zrobiono w latach 2007-2015? w tym temacie gamoni zapytać wypada
Cytuj

Dodaj komentarz

Aby dodawać komentarze wypełnij poniższy formularz. Gdy komentujesz jako gość (bez zakładania konta w naszym portalu) Twój komentarz zostanie opublikowany po akceptacji moderatora. Komentarze zarejestrowanych użytkowników (możesz zarejestrować się TUTAJ) publikowane są automatycznie.

Kod antyspamowy


Odśwież

Ostatnio opublikowane

VII Marsz Szlakiem Pamięci „Zaduszki partyzan…

Opublikowano: 22.11.2019 10:05

Komentarzy: 0

Święto pracowników służb społecznych

Opublikowano: 21.11.2019 12:44

Komentarzy: 0

Potrącenie czterech osób (na przejściu dla pi…

Opublikowano: 21.11.2019 07:53

Komentarzy: 20

Poznaliśmy lauretów XII Skarżyskiego Przegląd…

Opublikowano: 20.11.2019 20:44

Komentarzy: 1

V Ogólnopolski Festiwal Tańca Uniwersytetów T…

Opublikowano: 20.11.2019 15:17

Komentarzy: 0

Areszt dla sprawcy pobicia nastolatka

Opublikowano: 20.11.2019 14:46

Komentarzy: 1

Kolejny krok do wymiany oświetlenia ulicznego…

Opublikowano: 20.11.2019 13:18

Komentarzy: 3

PSZOK wstrzymuje przyjmowanie niektórych rodz…

Opublikowano: 20.11.2019 10:40

Komentarzy: 12

Będą kolejne (drastyczne) podwyżki opłat za o…

Opublikowano: 19.11.2019 19:40

Komentarzy: 26

VII Turniej Policjantów Województwa Świętokrz…

Opublikowano: 19.11.2019 15:49

Komentarzy: 0

Ostatnie ogłoszenia


Zobacz wszystkie >

Dodaj ogłoszenie +