26.06.2019 Ostatnia aktualizacja 19:26, 25.06.2019

Planowane nowe linie kolejowe do CPK liniami "o znaczeniu państwowym", ale "szprychy" ominą Skarżysko?

Autor:
MB Foto: CPK
Opublikowano: 05 Maj 2019
Oceń:
5 1 1 1 1 1
Kategoria:
Aktualności
W poniedziałek Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie zmieniające wykaz linii kolejowych o znaczeniu państwowym. Wprowadzenie powyższych zmian ma umożliwić realizację inwestycji kolejowych związanych z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego (koncepcji tzw. 10 szprych kolejowych).  I chociaż powinniśmy cieszyć się z każdego działania uwiarygadniającego zapowiedzi dot. budowy lub modernizacji linii kolejowych, te dot. planowanych rozwiązań komunikacyjnych związanych z CPK, dla Skarżyska muszą brzmieć (w najlepszym przypadku) niepokojąco...

Nowelizacja  rozporządzenia w sprawie wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym przyjęta w poniedziałek, przygotowana została przez Mikołaja Wild, pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego i to właśnie do sukcesu projektu CPK miałaby się przysłużyć. 

"Państwo polskie zobowiązało się do realizacji systemu komunikacyjnego wskazanego w koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Koncepcja ta określa m.in. sieć linii kolejowych (planowanych do budowy i istniejących), które stanowić będą szkielet systemu transportowego kraju, zapewniający pasażerom dostęp do systemu transportu dalekobieżnego, w tym bezpośredni dojazd do CPK i Warszawy"-
 mogliśmy przeczytać w komunikacie Ministerstwa Infrastruktury.

"Realizacja komponentu kolejowego CPK stanowi podstawowy element przedsięwzięcia pozwalający na skomunikowanie nowego portu lotniczego z Warszawą i Łodzią oraz stworzenie ogólnokrajowego systemu międzyregionalnych kolejowych przewozów pasażerskich, obejmujących wszystkie regiony kraju, którego głównym węzłem będzie CPK" - czytamy dalej w komunikacie ministerstwa. "Nowe linie kolejowe na przecięciach z istniejącymi liniami zostaną wyposażone w łącznice, zapewniając możliwość obsługi CPK również pociągami podmiejskimi i regionalnymi oraz elastyczność w wyznaczaniu tras pociągów." - napisano w komunikacie.

I niby wszystko fantastycznie, ale przy okazji warto wspomnieć, co realizacja obecnych planów dot. linii kolejowych obsługujących CPK  oznacza dla naszego miasta (tak mocno związanego przecież z koleją)? Nic dobrego, naprawdę.

Komponent kolejowy (o którym mowa w komunikacie) związany z projektem CPK zakłada m.in. budowę lub modernizację ponad 1,5 tys. km linii kolejowych prowadzących do CPK, która planowana jest na lata 2021-2040. Schemat linii kolejowych  mających zapewnić dobre skomunikowanie całego kraju z nowym portem lotniczym w Baranowie opiera się na założeniu skomunikowania kraju z CPK za pomocą tzw. 10 "szprych". Każda ze "szprych" miałaby się składać z odcinków szlaków kolejowych zmodernizowanych (przez PKP PLK) lub wybudowanych od podstaw (przez CPK).

Przez nasze województwo miałaby przebiegać dwie "szprychy". Jedna łącząca CPK z Nowym Sączem / Muszyną trasą: CMK - Opoczno - Końskie - (tu nowy odcinek - możliwe, że w przebiegu zaproponowanym w ub. roku przez samorząd wojewódzki, tj. Tumlin - Wąsosz Konecki) - Kielce - Busko-Zdrój, Tarnów.  Druga łącząca CPK z Sanokiem/Krosnem trasą:  Grójec - Warka - Radom - (tu nowy odcinek przez Iłżę) - Ostrowiec Świętokrzyski - Stalową Wolę - Rzeszów.

Gdy spojrzymy na mapę zobaczymy, że żadną z linii nie poprowadzono przez nasze miasto, mało tego - schemat zakłada budowę dwóch linii omijających nasze miast (które po wybudowaniu będą stanowiły alternatywę dla połączeń realizowanych przez nasz węzeł.

Schemat 10 "szprych kolejowych" (czerwonym punktem na mapie zaznaczono Skarżysko-Kamienną).

Na problem, podczas marcowej sesji Rady Miasta, uwagę zwrócił radny Konrad Wikarjusz (pod koniec marca CPK przedstawiło po raz pierwszy koncepcję 10 "szprych"). - Abstrahując od tego, jak ocenia się sam pomysł CPK, to z niepokojem należy przyjąć informację o tym, że w planach dot. rozwoju infrastruktury kolejowej związanej z CPK kompletnie pominięto największy węzeł kolejowy północy województwa jakim jest Skarżysko-Kamienna. Plany budowy od podstaw dwóch wspomnianych wcześniej odcinków: Tumlin-Wąsosz i Ostrowiec Św.-Radom (nowoczesnych i dostosowanych do dużych prędkości) przy odkładanej w czasie modernizacji linii nr 8 (na odcinku Skarżysko-Kamienna - Kozłów) i linii 25 (na odcinku Skarżysko-Kamienna - Końskie) oznaczają jedno - marginalizację znaczenia naszego węzła i naszego miasta - powiedział Konrad Wikarjusz. Radny zaapelował przy tym do prezydenta o podjęcie konkretnych działań na rzecz uwzględnienia w planach inwestycji związanych z CPK interesów Skarżyska-Kamiennej i jego społeczności lokalnej).

W odpowiedzi na interpelację radnego, prezydent Konrad Krönig stwierdził, że będzie: (...) czynił starania również na etapie konsultacji społecznych, wprowadzenia stosownych zmian do proponowanych rozwiązań komunikacyjnych zawartych planach kolejowych inwestycji zaplanowanych do realizacji w ramach CPK.  Z uwagi na kluczowe znaczenie dla naszego miasta uwzględnienia węzła kolejowego Skarżysko-Kamienna w programie budowy i modernizacji linii kolejowych na potrzeby CPK, dostrzegamy potrzebę działania wielotorowego w tym zakresie i mówienia wspólnym głosem włodarzy miasta oraz przedstawicieli samorządu. Będziemy zabiegali o poparcie naszych starań również władze na szczeblu wojewódzkim.

Kilka dni później w podobnym tonie o przedstawionej przez CPK koncepcji "10 szprych" wypowiedziała się poseł Marzena Okła-Drewnowicz, która uznała, że realizacja koncepcji przedstawionej przez CPK to zagrożenie dla interesów miasta Skarżyska-Kamiennej i - szerzej - powiatu skarżyskiego. Poseł przestrzegała, że realizacja planów w kształcie zaproponowanym przez CPK, będzie oznaczała marginalizację znaczenia naszego miasta.

Tymczasem swego zadowolenia z podpisania rozporządzenia (i pracami nad koncepcją "10 szprych" w obecnym kształcie) nie kryją przedstawiciele opcji rządzącej. Okazuje się nawet, że niektórzy z nich mięli nawet okazję o "szprychach" porozmawiać z premierem Mateuszem Morawieckim. O takim spotkaniu poinformowała ostatnio poseł, wiceminister Sportu i Turystyki Anna Krupka. W wypowiedzi dla Radia Kielce stwierdziła m.in.: - To było owocne spotkanie. Premier zawsze interesuje się sprawami małych Ojczyzn, takich jak Świętokrzyskie. I wynikają z tego konkretne, korzystne dla naszego regionu decyzje. W ramach linii kolejowych o znaczeniu państwowym, które mają komunikować regiony z Warszawą i CPK, uwzględniono dwie zapewniające szybkie połączenia z województwem świętokrzyskim. Z kontekstu można wywnioskować, że panią wiceminister zadowolił sam fakt wpisania dwóch szprych przebiegających przez świętokrzyskie (to jak będą one przebiegały ma znaczenie drugorzędne).

Aktualnym pozostaje więc pytanie - czy obecne plany są dla naszego miasta i dla naszego powiatu w jakikolwiek sposób akceptowalne?

Czy - oprócz deklarowanego zaangażowania w działania na rzecz wprowadzenia korzystnych zmian w komponencie kolejowym CPK ze strony samorządu lokalnego, przedstawicieli władz miasta i powiatu, części parlamentarzystów - interes miasta i powiatu będzie mógł liczyć na wsparcie ze strony władz samorządowych na szczeblu wojewódzkim (np. Marszałka Województwa Świętokrzyskiego Andrzeja Bętkowskiego) i na wsparcie parlamentarzystów opcji rządzącej (np. poseł Marii Zuby)?

O tym przekonamy się w najbliższym czasie...




Komentarze

0Do kuku2019-05-08 23:49#13
Cytuję kuku:
Jakaś nowa spółka miejska powstaje? Wie ktoś może czym się będzie zajmować?

Jak dobrze prześledzisz BIP UM a szczególnie zarządzenia to zobaczysz że to jest dopiero pierwsza spółka a na dniach powołają kolejną...Transfer musi być.
Cytuj
0kuku2019-05-08 17:58#12
Jakaś nowa spółka miejska powstaje? Wie ktoś może czym się będzie zajmować?
Cytuj
0hahaha2019-05-07 09:52#11
..."mamy to...to będzie skok cywilizacyjny Skarżyska... co mogę jeszcze dla Państwa zrobić?"
Cytuj
+2HAQ2019-05-07 09:39#10
Cytuję LINK:
Oj ludziska, nic nie czujecie tematu...
Nie ważne co jest sensowne i ekonomicznie uzasadnione. Przecież jak coś istnieje to ciężko na tym zarobić a jak się buduje od nowa to odpowiednie spółki trzeba będzie powołać, każda będzie miała prezesów, dyrektorów, kierowników, przecież gdzieś trzeba swoich "Misiewiczów" upchnąć. Do tego ziemię trzeba będzie wykupić a pewnie "zainteresowani" już łapki zacierają.


o, i właśnie odpowiedziałeś na pytanie po co zakłada się nową spółkę miejską w Skarżysku :)
Cytuj
+2niedorajda2019-05-06 15:40#9
Cytuję LINK:
Oj ludziska, nic nie czujecie tematu...
Nie ważne co jest sensowne i ekonomicznie uzasadnione. Przecież jak coś istnieje to ciężko na tym zarobić a jak się buduje od nowa to odpowiednie spółki trzeba będzie powołać, każda będzie miała prezesów, dyrektorów, kierowników, przecież gdzieś trzeba swoich "Misiewiczów" upchnąć. Do tego ziemię trzeba będzie wykupić a pewnie "zainteresowani" już łapki zacierają.


https://www.youtube.com/watch?v=PgCcsXJAga0&t=128s
Cytuj
+5JeaJea2019-05-06 14:57#8
ale warto by było cośtam pod dworcem podpisać , jakąś pre-umowę na pre-szprychę:)))))
Cytuj
+3LINK2019-05-06 10:08#7
Oj ludziska, nic nie czujecie tematu...
Nie ważne co jest sensowne i ekonomicznie uzasadnione. Przecież jak coś istnieje to ciężko na tym zarobić a jak się buduje od nowa to odpowiednie spółki trzeba będzie powołać, każda będzie miała prezesów, dyrektorów, kierowników, przecież gdzieś trzeba swoich "Misiewiczów" upchnąć. Do tego ziemię trzeba będzie wykupić a pewnie "zainteresowani" już łapki zacierają.
Cytuj
0@22019-05-06 10:00#6
Prędzej kaktus wyrośnie niż powstanie CPK
Cytuj
+2handzia552019-05-05 22:58#5
Cytuję jedennn:
Skarzysko - jak zawsze w czarnej d.... Jesli to zrealizuje sie to likwidacja lini LK8
stanie sie za 50 lat faktem. Oby sie to nie stało :(((( !

Za 50 lat to nas już na tym świecie nie będzie, więc nie ma co się podniecać.
Cytuj
+10zbig2019-05-05 19:30#4
zanim to nastąpi, to wiele wody w Kamiennej upłynie. Co zrobiono w latach 2007-2015? w tym temacie gamoni zapytać wypada
Cytuj

Dodaj komentarz

Aby dodawać komentarze wypełnij poniższy formularz. Gdy komentujesz jako gość (bez zakładania konta w naszym portalu) Twój komentarz zostanie opublikowany po akceptacji moderatora. Komentarze zarejestrowanych użytkowników (możesz zarejestrować się TUTAJ) publikowane są automatycznie.

Kod antyspamowy


Odśwież

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

Ostatnio opublikowane

30. Międzynarodowy Wyścig Kolarski „Solidarn…

Opublikowano: 25.06.2019 20:56

Komentarzy: 0

Trwają zapisy do Turnieju Piłki Siatkowej Pla…

Opublikowano: 25.06.2019 13:05

Komentarzy: 0

Na ratunek desperatowi z Gdańska

Opublikowano: 25.06.2019 11:26

Komentarzy: 0

Egzamin na stopnie KYU w Skarżyskim Klubie Sp…

Opublikowano: 24.06.2019 17:18

Komentarzy: 0

Budżet Obywatelski: 30 czerwca kończy się cza…

Opublikowano: 24.06.2019 11:21

Komentarzy: 0

Spowodował kolizję, tłumaczył, że jest zmęczo…

Opublikowano: 24.06.2019 11:04

Komentarzy: 0

Piknik Czytelniczy w Szkole Podstawowej nr 9

Opublikowano: 24.06.2019 09:33

Komentarzy: 0

79. Rocznica Rozstrzelania Polskich Patriotó…

Opublikowano: 22.06.2019 13:08

Komentarzy: 0

Skarżysko po ulewie. Zalane ulice, posesje, w…

Opublikowano: 21.06.2019 19:36

Komentarzy: 13

Muzyczne podziękowanie

Opublikowano: 21.06.2019 16:15

Komentarzy: 0

Ostatnie ogłoszenia


Zobacz wszystkie >

Dodaj ogłoszenie +

Opinie w GoWork.pl

Ostatnio na forum

  • Brak postów do publikacji.