Kłopot z przetargiem. Co dalej z budową tunelu? (Tylko u nas!)
Pod dużym znakiem zapytania staje realizacja inwestycji zakładającej m.in. budowę tunelu pieszo-rowerowego pod torami w obrębie dworca kolejowego na stacji Skarżysko-Kamienna. Okazało się bowiem, że oferty na realizację ww. inwestycji złożone w przetargu znacznie przekraczają kwotę przeznaczoną na ten cel przez zamawiającego (PKP PLK S.A.) - najtańsza prawie... dwukrotnie.
Przypomnijmy - o budowie tunelu łączącego plac przed dworcem PKP z ul. Towarową mówiło się od lat (choć z biegiem lat zmieniały się koncepcje dot. jego funkcji i lokalizacji), ale realnych kształtów pomysł nabrał dopiero z momentem wskazania konkretnego źródła współfinansowania inwestycji, którym został Regionalny Program Operacyjny Województwa Świętokrzyskiego. Decyzję o dofinansowaniu zadania pn. „Budowa zintegrowanego systemu komunikacyjnego wraz z tunelem pod torami w obrębie dworca kolejowego stacji Skarżysko-Kamienna” z RPO WŚ, w ramach działania „Infrastruktura kolejowa” podjął w połowie kwietnia br. Zarząd Województwa Świętokrzyskiego. Zarząd przeznaczył na realizację tego zadania prawie 31,6 mln PLN przy zakładanej całkowitej wartości ww. projektu na poziomie nieco ponad 45 mln PLN (dofinansowanie z RPO miałoby wynieść 85 procent wydatków kwalifikowalnych).
W połowie sierpnia br. (w praktyce na inaugurację kampanii wyborczej przed wyborami samorządowymi) w Skarżysku-Kamiennej - w obecności przedstawicieli władz samorządu miejskiego i powiatowego - podpisano pre-umowę na dofinansowanie inwestycji, a na początku września PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (inwestor) ogłosiły przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej i wykonanie robót budowlanych w ramach wspomnianego wcześniej zadania inwestycyjnego.
W ramach zadania zaplanowano nie tylko budowę przejścia pod torami spełniającego funkcję tunelu pieszo-rowerowego, połączonego ze zmodernizowanym budynkiem dworca (modernizacja którego prowadzona będzie w ramach odrębnego projektu, realizowanego przez PKP S.A. z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia), ale także przebudowę i dostosowanie do współczesnych wymogów peronów nr 1 i nr 2 (peron nr 3 jest już modernizowany w ramach modernizacji linii kolejowej nr 25).
Tunel pieszo-rowerowy według założeń ma mieć około 127 metrów długości, ok 6. m szerokości i 2,7 m wysokości. Zaplanowano wejście oraz wjazd dla rowerów do tunelu pod stronie dworca, i wyjście i wyjazd z niego od strony osiedla Kamienna. Zaplanowano również dostęp do tunelu z każdego z peronów dworcowych - na peron 2 i 3 będzie można dostać się schodami albo windą, a na peron pierwszy będzie można dostać się z tunelu lub do tunelu schodami, windą oraz pochylnią. W ramach projektu „Budowy zintegrowanego systemu komunikacyjnego wraz z tunelem pod torami w obrębie dworca kolejowego stacji Skarżysko-Kamienna” zaplanowano do wykonania także szereg innych prac - m.in. w zakresie odwodnienia torów stacyjnych, sterowania ruchem kolejowym, elektroenergetyki trakcyjnej i nietrakcyjnej oraz teletechniki.
Wszystko miało być zrealizowane w ciągu 30 miesięcy od daty podpisania umowy (w praktyce do końca 2020 roku).
Pod koniec października br. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. opublikowały informację dot. otwarcia ofert złożonych w przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej i wykonanie robót budowlanych w ramach Projektu pn. „Budowa zintegrowanego systemu komunikacyjnego wraz z tunelem pod torami w obrębie dworca kolejowego stacji Skarżysko-Kamienna”. Okazało się, że do przetargu stanęły tylko dwie firmy / konsorcja, a w dodatku ich oferty znacznie przekraczały 45 mln PLN zabezpieczone na realizację zadania przez zamawiającego.
Tańsza z ofert (złożona przez ZUE S.A. z Krakowa) opiewała na kwotę prawie ... 85 mln PLN, droższa (złożona przez konsorcjum firm: INTOP Warszawa Sp. z o. o. z Warszawy i Przedsiębiorstwo Usługowo Handlowe „RAJBUD" Sp. z o.o. z Szymbarku) na kwotę 104,5 mln PLN.
Pytanie - co dalej? Oficjalnie przetargu jeszcze nie unieważniono, choć wątpliwym wydaje się szybkie znalezienie dodatkowych 40 mln PLN na realizację zadania. Unieważnienie przetargu i ogłoszenie nowego nie gwarantuje jednak, że w kolejnym oferty będą znacząco niższe od złożonych obecnie...
Czy w tej sytuacji realizacja tej ważnej dla naszego miasta inwestycji jest realna? Do sprawy wrócimy.
Czy w tej sytuacji realizacja tej ważnej dla naszego miasta inwestycji jest realna? Do sprawy wrócimy.
skomentowany przez: Obserwator Uważny
skomentowany przez: Obserwator Uważny
skomentowany przez: Obserwator Uważny
skomentowany przez: Gość
skomentowany przez: Ania
skomentowany przez: Irek